środa, 9 października 2013

Z miłości do haftu - wiosenne kwiaty

 Witajcie drogie Hamakowiczki i Hamakowicze:) za oknami króluje nam już jesień ale jak widać po tytule dzisiejszego posta my będziemy czarować dla Was wiosennie jeszcze na Turkusowym Hamaku:) a to za sprawą naszej Luny, która dla Was rozpoczęła nowy cykl na naszym blogu


Dzięki fascynacji Gosi haftem będziemy mogły poznać tajniki haftu płaskiego, cieniowanego i wielu innych odmian, których nazw nawet Wam nie powtórzę w tym momencie - ale dzięki tym kursom myślę, że nie tylko moja wiedza w dziedzinie haftu znacznie się poszerzy. Zapraszam Was na pierwszą część wspaniałego cyklu "Z miłości do haftu".


Witajcie !
Chciałam Was dzisiaj zaprosić do wspólnego haftowania . Haft płaski należy do moich ulubionych i to od niego zaczynałam swoją przygodę z wyszywaniem . Jego odmian jest bardzo dużo i różnie jest nazywany. 
Najpopularniejszy jest kolorowy i biały chociaż wydaje się , że nieco zapomniano o tej niezwykłej metodzie haftowania. Najtrudniejszym wydaje się być haft cieniowany , w którym oprócz techniki potrzebne są pewne zdolności manualne. Mam nadzieję ,że ten kursik przybliży Wam nieco tą piękna metodę zdobienia tkanin.

Dzisiaj pokaże Wam jak wypełniać na tkaninie odbity wzór.
Wybrałam wzór , który od dawna  bardzo  mi się podoba  , ale nie było okazji by go wykonać.
Pochodzi z miesięcznika "Anna" , który to swego czasu był jedynym źródłem moich inspiracji.
Na widocznym zdjęciu 1/4 całości 


Potrzebna nam będzie odpowiednia tkanina , nie może być zbyt wiotka , najlepiej jakiś len lub dosyć sztywna bawełna o gęstym splocie. Można użyć  lnu przeznaczonego do haftu krzyżykowego jeśli komuś akurat zbywa tej tkaniny , ale nie może być to len obrazkowy ( ma rzadki splot) .


Musicie wybrać odpowiednią mulinę , ja akurat wybrałam ta podaną w schemacie czyli DMC , ale możecie dokonać modyfikacji , często to robię. Do tego typu wzorów niekoniecznie musicie używać podanych nici.


Przenosimy wzór na tkaninę , ja robiłam to w sposób bardzo archaiczny , za pomocą kalki ołówkowej. Odbijałam schemat na pergamin a następnie kopiowałam za pomocą kalki na tkaninę.Jeśli chcecie możecie użyć ołówków do kopiowania lub pisaków, ja robię to własnie w ten sposób.


Wzór jest okrągły co widać po czterokrotnym jego odbiciu .
A tak wygląda schemat.


Zostaje nam teraz założyć tamborek , chyba , że ktoś nie używa ! ale ja nie wyobrażam sobie haftowania bez niego, wg. mnie niezwykle ułatwia pracę.


A teraz do pracy! wybieramy kolor muliny i musimy zdecydować ile pasm użyjemy do wyszycia jednego kwiatka. Ja podzieliłam pasmo na pół, w tego typu wzorach musimy uzyskać efekt wypukłości, dlatego nić nie może być  zbyt cienka . Do wyszywania łodyg można użyć dwóch pasemek mulinki, ale wszystko zależy od naszych indywidualnych upodobań.


Aby nie robić pęków należy zabezpieczyć nić na tkaninie przed wypruciem.


Zaczęłam wyszywać listek, dlatego aby uzyskać wspomniany wyżej efekt wypukłości, kilkoma prostymi ściegami wypełniam środek listka .


a następnie wkłuwam igłę w zaznaczony brzeg wzoru raz za razem 


Wykonując te proste ściegi wypełniamy pierwszy listek.


W czasie haftowania ułatwiam sobie pracę nie zmieniając co chwilę koloru nici , ale wykorzystując ta  którą mam nawleczoną do wypełnienia kolejnego takiego samego listka.


jeśli zostanie Wam kawałek muliny w jakimś kolorze to możecie użyć jej do pogrubienia wzoru  wypełniając środek kolejnego elementu w tym kolorze.


Teraz zajmiemy się przebiśniegiem , listki już mamy. Za pomocą tych samych ściegów  przystępujemy do wypełnienia białą mulinka  płatków kwiatka.


Musicie pamiętać podczas wypełniania o pogrubieniach wewnątrz wzoru.



I przebiśnieg gotowy ! To naprawdę nie jest trudne ! trochę ćwiczeń i wprawy a
 osiągniecie wymarzone efekty. Jeśli nie zdecydujecie się na wyszywanie większej całości , to zawsze możecie użyć poszczególnych elementów by ozdobić woreczek, poduszkę, ręcznik czy inny kawałek tkaniny.
Życzę powodzenia .
A za miesiąc kolejna lekcja, będziemy haftować pierwiosnka.
Luna.

Mam nadzieję, że nowy cykl spodobał się Wam i skorzystacie z tych kursów:) i wzbogacicie swój warsztat hafciarski o nowe umiejętności - tym bardziej, że poszczególne elementy chociażby powyższego haftu można wykorzystać do ozdobienia mniejszych prac np. woreczków, serwetek, zawieszek.....Życzymy Wam wiele weny twórczej.

Przypominamy, o trwającej Siłowni Twórczej - Jesienią malowane. Do 14 października czekamy na wasze prace.


27 komentarzy:

  1. Haft płaski to coś, za co od jakiegoś czasu mam ochotę się zabrać, tylko właśnie jakoś mi tak brakowało podstaw. Ten kursik spadł mi z nieba, wielkie dzięki! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę sie ,że kursik sie przyda ,jeśli będą jakieś pytania w tej sprawie to postaram sie na nie odpowiedzieć w kolejnych postach dotyczących tematu

      Usuń
  2. świetna sprawa - czekam na następne:)POZDRAWIAM:)

    OdpowiedzUsuń
  3. I ja też mam ochotę wyhaftować coś tą techniką, bo mam do niej wielki sentyment.
    Uczyłam się haftu płaskiego na zajęciach pracy techniki w szkole podstawowej.
    Miała to szczęście mieć wspaniałego pana od pracy techniki.
    Tak, właśnie pana, nie panią.
    Dużo się działo na tych zajęciach i wiele się nauczyłam.
    Myślę nawet, że stamtąd moje zamiłowanie do rękodzielnictwa wszelakiego się wzięło.
    Takie były początki :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja się nie dziwię, mój tata uczył techniki w szkołach wiele lat temu !

      Usuń
  4. Haftowanie to dla mnie czarna magia, ale teraz mi się co nieco rozjaśniło... ;-) Myślę, że w przyszłości spróbuję coś tam podziałać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest to takie trudne, szczególnie w przypadku tej odmiany , trzeba tylko poćwiczyć a na pewno sie uda.

      Usuń
  5. Czytacie chyba w moich myślach ;) Bo od jakiegoś czasu zbieram siły do haftowania, a Wy na to - myślisz - masz :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Dobry pomysł, bardzo przejrzysta lekcja.... Dla początkujących na pewno przydatna. Pamiętam, jak ja zaczynałam szydełkować ile stron przeleciałam w necie, aby się czego nauczyć. Z haftem jest tak samo. Super trzymam kciuki
    buziaki
    aga

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękne i gratuluję cierpliwości, ja się do haftowania jednak nie nadaje....;)
    pozdrowionka dla całej ekipy hamaku:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękny haft:) Ja bym hafciła ściegiem oszczędnym,zwłaszcza na większych powierzchniach mniejsze zużycie mulinki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No coż ten haft taki jest, wszystko zależy od tego jaki efekt chcemy osiągnąć. Można do pogrubienia haftu użyć tańszych mulin ,ja czasem uzywam reszek nie koniecznie w tym samym odcieniu ale podobnym.

      Usuń
  9. fajny pomysł , a xxx tez będą ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hm myslalam, że na ten temat napisano i powiedziano już wszystko , ale jeśli będzie takie zainteresowanie to pomyślimy o tym.

      Usuń
  10. Ach... dla mnie to spacer sentymentalny.... niemieckie wydanie Anny..... świeże egzemplarze dostawałam pocztą, oglądało się z wypiekami na twarzy, a i ten wzór taki jakby znajomy !A może masz wzór na okrągły obrus z ogromem polnych kwiatów, ułożonych w wieniec na środku... (maki? zboża?) miałam go kiedyś zrobić, ale mi zaginął.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie ,że mam i jest nawet na mojej liście , moze sie zmobilizujemy hi hi , przypomnij sie gdybym zapomniała.

      Usuń
  11. Bardzo fajny kursik. Nie miałam okazji tworzyć haftem płaskim, ale mam ochotę spróbować. A wtedy na pewno wrócę do tego kursu. Jest bardzo jasny i rzeczowy.

    OdpowiedzUsuń
  12. Kursik świetny :)) szydełko mnie wciągnęło i zapomniałam jaki fajny może być haft.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja haftowałam jako 10 letnia dziewczynka, ale teraz mam ochotę wziąć się za to znowu:) Dzięki :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Luna tworzy piekne hafty.... :) Super kursik!

    OdpowiedzUsuń
  15. Przepiękne! Aż sama mam ochotę spróbować.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ciesze się ,że trafiłam w Wasze oczekiwania , mam nadzieje ,że szybko sięgniecie za igłę !

    OdpowiedzUsuń
  17. Cenny kursik, mam zamiar zmierzyć się z haftem płaskim :) oby się udało plan wcielić i coś tak ładnego zrobić jak tutaj .

    OdpowiedzUsuń
  18. Cat de mult imi place....foarte frumos, poae o sa incerc si eu.

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetny kursik.
    Kiedyś haftowałam, myślałam ostatnio żeby wrócić do niego...
    zobaczymy
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Do this hack to drop 2 lbs of fat in 8 hours

    Well over 160000 women and men are utilizing a simple and SECRET "liquids hack" to burn 1-2lbs each night while they sleep.

    It is very simple and it works with everybody.

    This is how to do it yourself:

    1) Hold a glass and fill it half full

    2) Then use this amazing hack

    you'll become 1-2lbs thinner the very next day!

    OdpowiedzUsuń

Dziękujemy ci za odwiedziny w naszym Zakątku i zostawienie po sobie śladu:)